Tilbake icon-news-white.png Aktuelt

Digitalt nattilsyn – nyttig og rutinevennlig

MULIGHETER: Velferdsteknologi har et stort potensial både for brukerne og helsetjenestene, sier Håkon Sivertsen, Trøndelag Forskning og Utvikling.
Digital søvnmåling er et potensielt nyttig hjelpemiddel for helseinstitusjoner som er lett å integrere i eksisterende arbeidsrutiner, viser utprøvinger ved Reko Kastvollen rehabiliteringssenter.

 

Søvnkartlegging kan være nyttig for både pasient og helseinstitusjon, konkluderer en undersøkelse gjennomført av Trøndelag Forskning og Utvikling sammen med Reko Kastvollen rehabiliteringssenter.

Prøveproduktet BALT var lett å installere og enkelt å bruke, både når det gjaldt teknologi og praktiske forhold.

Et undervurdert folkehelseproblem

Søvnproblemer er karakterisert som det mest undervurderte folkehelseproblemet og et av de mest vanlige helseproblemene i Norge. Søvnproblem påvirker livskvaliteten og forekommer gjerne sammen med andre helseplager, spesielt nevrologiske tilstander.

Reko Kastvollen rehabiliteringssenter er spesialisert på pasienter med nevrologiske skader. I sitt arbeid med å utvikle tjenestetilbudet har de prøvd ut søvnmåling med BALT sengevakt, et digitalt velferdsteknologiprodukt. Formålet med utprøvingen var å høste erfaringer med arbeidsrutiner, tjenesteutvikling og pasientoppfølging

Bedre pasientoppfølging

– Hjelpemidlene måtte selvsagt tilpasses de eksisterende rutinene, sier Håkon Sivertsen, TFoU, som har hatt ansvaret for utprøvingen. Men de ansatte er stor grad enig om at hjelpemidlet forbedrer pasientoppfølgingen.

Utprøvingene viste for eksempel at det kan være avvik mellom selvrapportert /opplevd søvnperioder og det som er faktisk søvnmønster. Testperioden ga også økt oppmerksomhet rundt fenomenet og førte til økt fokus på «søvnsamtaler».

Stort potensial

Informantene mener det er et stort potensial for digitalt nattilsyn ved institusjoner der søvnproblematikk er helserelatert, og ikke minst der det er behov for tilsyn og assistanse i forbindelse med at bruker står opp om natta.

– Verktøyene må skreddersys avhengig av om det er søvnmålinger som er viktig, eller atferd i forbindelse med at man er våken om natta, sier Sivertsen.

Velferdsteknologi

Velferdsteknologi er et samlebegrep for brukerrettet teknologi innen helse- og omsorgssektoren for å skape tryggere hverdag for brukerne og effektive arbeidsdager for hjelperne.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.