Tilbake icon-news-white.png Aktuelt

Diversifisering – hva er det?

BESLEKTET MANGFOLD:- Nærstående eller relaterte kompetanseområde beslektet (nærstående/relatert) gir det bedre lærings- og utviklingseffekter, sier forsker Espen Carlsson, Trøndelag Forskning og Utvikling.
I rapporten Kunnskapsgrunnlag for verdiskaping i Trøndelag anbefales diversifisering som en strategi for å utvikle Trøndelag. Men hva betyr det egentlig.
– Innen regional utvikling handler diversifiserieng om å få opp nye produkt- og næringsområder slik at man får flere føtter å stå på, sier forsker Espen Carlsson, Trøndelag Forskning og Utvikling.

 

Spesialisering og diversifisering er ulike måter å utvikle bedrifter, bransjer og regioner på. Det gjelder uansett om utviklingen – innovasjonen – har omstilling eller vekst som mål.

Spesialisering er å avgrense seg og å bli godt på et begrenset eller spisset område. Diversifisering har noe med mangfold, variasjon og å utvidet fokuset, og innrette seg mot nye områder og muligheter.

Innenfor landbruk er det å produsere lokal mat i kombinasjon med reiselivs et eksempel å diversifisering.

Ja takk begge deler

Det store spørsmålet er hva: hva skal man skal satse på. Innen regional utvikling og innovasjonspolitikk har perspektivet smart spesialisering blitt lansert som en måte å finne potente utviklingsområder. Det innebærer å satse på områder hvor man er god (har styrker) og spre (diversifisere) styrkene på tvers av bransjer og kunnskapsfelt. Gjerne spredd på områder om er beslektet eller komplementære – såkalt beslektet mangfold eller diversifisering.

– Beslektet diversifisering (mangfold) handler om at variasjon i kompetanse gir utviklingsmuligheter, sier Carlsson. Men er avstand mellom kompetansene for stor kan det være krevede å lære på tvers. Er kompetanseområde beslektet (nærstående/relatert) gir det bedre lærings- og utviklingseffekter.

Med andre ord er diversifisering inn regional utvikling å spre styrken til områder hvor man i størst mulig grad kan nyttiggjøre seg dem. Dette betyr at å dele, spre og koble kunnskaper innen og mellom sektorer og næringer i regionen blir viktig for å skape nye utviklingsspor og markeder.

Handler om å gjøre

Innovasjonspolitikk er å få til utvikling. For det første må man bevisstgjøre seg på styrkene, for deretter å gjøre det. Det offentlige skal stimulere det som ikke skjer av seg selv (markedssvikt), mens næringslivet må se forretningsmuligheter, ta tak i mulighetene og gjøre utviklingsjobben.

Historisk har vi hatt flere utviklingstrinn innen offentlig innovasjonspolitikk. På 1960-tallet var oppskrifta å stimulere til forskning og teknologiutvikling. På 1990-tallet dreid pendelen mer i retning av å stimulere til samarbeid og læring av hverandre ved å stimulere nettverk og klynger. Nå for tiden snakker man om at innovasjonspolitikken må ta utgangspunkt i de store samfunnsutfordringer

Mer bevisst samhandling

– Diversifisering innen komplementære områder basert på forutgående analyser av hvor man er god, er en politikk som stimulere til mer bevisst fokus på hvilke områder man samhandler på, sier Carlsson. I dette ligger også muligheter for å påvirke spillereglene og påvirke retningen av utviklingen hvis man for eksempel ønsker «et grønt skifte», økt globalisering eller mer digitalisering.

– Analyse våre viser at styrkeområdene i Trøndelag er knyttet til landbruk i vid betydning og teknologiforskning, sier Carlsson.

Flere parallelle politikker?

Samtidig ser vi at det er stor variasjon innenfor Trøndelagsområdet når det gjelder vekstevne. Derfor kan det være nødvendig å ha flere politikker samtidig. Både å stimulere samarbeid der det mest sannsynlig er samspillspotensialer, men også å øke næringslivets absorberingskapasitet – bli mer i stand til å tenke utvikling – på de områder hvor det er mindre vekstpotensial i dag.

– Konkret innebærer det å mobilisere til samhandling, gjerne om (internasjonal) forskning, og stimulere utdanningsnivået i bedriftene, sier Carlsson.

Det finnes få lettvinte og kortsiktige løsninger her, det handler om langsiktig satsninger og prioriteringer. Med utgangspunkt i landbruket har man for eksempel naturressurser, kompetanse og et verdiskapingspotensial. Koblet med forskningsstyrken i regionen og andre sektorer er det muligheter for satsinger i mellomrommet spesialisering og diversifisering for eksempel på fellesprosjekter rundt opplevelsesbasert turisme, blå-grønne verdikjeder og energifeltet.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.