Tilbake icon-news-white.png Aktuelt

Entreprenørskap som pedagogisk praksis

Roald Lysø og Niels Arvid Sletterød
ARTIKKELFORFATTERE: Roald Lysø og Niels Arvid Sletterød har skrevet om entreprenørskap i skolen i boka Skolen vår!
Entreprenørskaps-pedagogikk gjør skolen mer praktisk. Med det øker elevenes kreativitet og nysgjerrighet. Det kan ligge en mulig konflikt mellom Kunnskapsløftets mål og  det pedagogiske grunnlaget for entreprenørskap i skolen.

 

Entreprenørskapsundervisning og entreprenørskapsopplæring representerer en kreativ motvekt til målstyringsmodellen og ensidig vektlegging av kompetansemål for læring, konkluderer  Niels Arvid Sletterød, Roald Lysø og Lisa Ekman, Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU), i et kapittel i boka Skolen Vår!.

Boka er redigert av Joakim Caspersen, og Christian Wendelborg, NTNU Samfunnsforskning og presentere nyere forskning på hvordan skoler arbeider og samarbeider med eksterne systemer for at ulike grupper av elever skal oppleve tilhørighet.

Lærdom fra Verdal

Kapitlet til TFoU-forskerne har undertittelen Lærdom fra Verdal og er basert på en evaluering av Oppvekstprogrammet i Nord-Trøndelag og entreprenørskapsprogrammet Læring av næring i Verdal.  Programmet var bygd rundt et studium for lærere og barnehagelærere.

Felles begrepsapparat viktig

Forskerne fant at kurset var viktig som kunnskapsforankring, blant annet fordi flere fra hver arbeidsplass deltok og studentene hadde arbeidskrav som handlet om å sette det en lærte ut i livet ved egen skole eller barnehage. Næringssatsingen var også svært godt forankret i kommuneledelsen.

– Entreprenørskapsfeltet representerer et stort mangfold og begrepsbruken er tildeles utydelig, sier Roald Lysø. Det skilles blant annet mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap og pedagogiske entreprenørskap. Eksakte definisjoner er utfordrende.  Derfor må begrepet fortolkes og fylles med innhold. Kurset var viktig i den sammenhengen, og ikke minst at man fikk et relativt felles innhold i begrepet.

Klokt med eksterne prosjektleder

Videre påpekes det at bruke av eksterne prosjektleder – Ungt entreprenørskap Trøndelag – var et klokt grep.

– Den eksterne prosjektledere fikk en rolle som nettverksentreprenør noe som var en svært viktig for effekten av programmet, sier Sletterød. Konkret besto bidraget i tilrettelegge samspillet mellom deltageren, utvikle interne læringsarenaer og regissere kreativ møteplasser med næringslivet.

Entreprenørskap gjør skolen mer praktisk

Det læringsmessig bidraget av den entreprenørelle tilnærming er at elevenes nysgjerrighet, kreativitet og skaperkraft oppmuntres og ivaretas.

– Entreprenørskap blir både en metode for læring og en måte å skape innhold i læringen, sier Lysø.

Styrkene til pedagogisk entreprenørskap er:

  • Praktiske læringsituasjoner
  • Gruppebaserte læringssituasjoner
  • Lærere blir en viktig fasilitator

– Kort sagt gjør entreprenørskapspedagogikken skolen mer praktisk, sier Lysø. Som med  det antyder at det kan være en mulig motsetning mellom Kunnskapsløftes retningslinjer og det pedagogiske grunnlaget som for entreprenørskap i skolen.

Les også: Vellykkede, men sårbare oppvekstsatsinger

 

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.