Tilbake icon-news-white.png Aktuelt

Immateriell kulturarv er innovasjon

MÅ TENKE NYTT: Immaterielt kulturvern er innovasjon og krever nytenking, sier seniorforsker Morten Stene, Trøndelag Forskning og Utvikling.
Hvordan ta vare på immateriell kultur var tema på et seminar under Hilmarfestivalen 2017. Å sikre levedyktighet gjennom bruk er mantraet, men å få det til er vanskelig.
– Nytte er stikkordet, sa Morten Stene, Trøndelag Forskning og Utvikling, da han innlede til paneldebatt. Å gjøre immaterielle verdier og kunnskapsformer nyttig krever innovasjonstenking.

 

Det er ti år siden Norge ratifiserte Unescos konvensjon om vern av immateriell kulturarv, men man strever fortsatt med å finne «grepet», sa Morten Stene, Trøndelag Forskning og Utvikling, da han innledet til diskusjon nylig. Stene har utredet mulighetene for å etablere et senter for immateriell kulturarv i Midt-Norge for Stiftelsen Hilmar Alexandersen.

Immateriell kulturarv er et nytt begrep og et vanskelig begrep. For det første omfatter det usynlige ting som kunnskap og ferdigheter, og i mange tilfeller er de av det hverdagslige slaget som vi bare kan, eller kanskje mer korrekt, kunne. Mest innlysende er kanskje tradisjonelle handverk, men også muntlige fortellinger, utøvende kunst, skikker og naturpraksis omfattes av begrepet.

Handverk som kunnskapsform

– I dag lærer ungdom mye vitenskap, og lite kunnskap: de vet mye, men kan lite, sa Jon Bojer Godal, for å illustrer forskjellen mellom intellektuelle dyktigheten og kroppslige kompetansen som handverk er. Godal er en nestor innen tradisjonelt båt- og bygningshandverk.

HANDVERKS-NESTOR: Jon Bojer Godal.

– Skal man ta vare på et handverk må det være bruk for det på en eller annen måte, sa Godal. Bunader ble mote, derfor har også kunnskapen og ferdighetene rundt det å lage bunader holdt seg.

Verdens eneste fortellermuseum

Muntlige fortelling er også verdier som trenger «tryggandet» i dagens samfunn, som svenskene uttrykker det.

Ellen Sjömålen, fra Sagomuseet i Ljungby – verdens eneste fortellermuseum og et museum uten gjenstander, fortalte om hvordan de hadde blitt til og hva de drev på med. En fortelling som omhandlet innsamling av gamle historier, skap i skogen og apper på mobiltelefonen.

Fortellinger som verktøy

– Vi bruker fortelling både som et pedagogisk virkemiddel i skolen, til å skape opplevelser og i omsorgssammenheng, sa fortellerpedagogen fra Sverige. Vi har et nytteperspektiv, både fordi vi må leve, men også fordi det er en vernemekanisme.

FORTELLERPEDAGOG: Ellen Sjömålen, Sagomuseet i Ljungby.

– Fortellinger er et genuint redskap for å verdsette nysvenskene, sa Sjömålen. De har gjerne flyktet fra en situasjon hvor de materielle tingene er ødelagt, men sine immaterielle verdier i form av ritualer, seremonier, arbeidsmåter etc. har de i seg. Klarer vi å forløse de er det med å skape verdighet.

Krever nytenking

Seminaret reiste nok flere spørsmål enn det ga svar. Men samtidig var det en anerkjennende optimist rundt det å tenke nytt hvis man skal verne de immaterielle verdiene.

Stene hevdet at immaterielt kulturvern er en innovasjon, og slo til lyd for å bygge på noe av den innovasjonsforskningen som er gjort de siste tiårene. Hans forslag var at et «senter» for immateriell kulturarv burde ha som forretningsmodell å være en nettverksentreprenør og mobiliseringsressurs etter klyngeprinsippet.

Les også: Muligheter i et regionalt senter for immaterielle kulturarv 

Stene, M. (2017). Forprosjekt: Senter for immateriell kulturrarv [lysark]. Steinkjer: Trøndelag Forskning og Utvikling.

 

I PANELET: Astrid Skogseth, Steinkjer næringsselskap; Kolbein Dale, Nord-Trøndelag kulturvernråd og Heidi Anett Øvergård Beistad, Stiklestad nasjonal kultursenter.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.